Blog

Ostatnie posty

News Image

HAUT COUTURE W POZNANIU

  • przez Szkoła Forma
  • 8 października 2020

Awangardowe kreacje Iris van Herpen,  już  w październiku zagoszczą w Galerii na DziedzińcuStarym Browarze w Poznaniu. Wystawa zatytułowana „Alchemic Couture”  przybliżać będzie  wizjonerski interdyscyplinarny proces twórczy projektantki, w którym przeplatają się innowacje i rzemiosło.

Stary Browar w Poznaniu,  słynie  z organizacji wyjątkowych wystaw związanych ze światową sztuką, modą i designem ostatniej dekady.  Inicjuje kulturowy dyskurs i namawia  publiczność  do podjęcia dialogu  z artystami, których gości.  Tej jesieni,  zlokalizowana w samym sercu Starego Browaru Galeria na Dziedzińcu – zaprasza do odkrywania świata Haute Couture  w jego najbardziej wielowymiarowym wydaniu. 16 października holenderska projektantka Iris van Herpen, uznawana za jedną z najbardziej konceptualnych artystek w świecie mody, zaprezentuje swoje kreacje w ramach autorskiej wystawy „Alchemic Couture”. Publiczność będzie mogła zagłębić się w świat projektantki i podziwiać jej luksusowe dzieła,  starannie wyselekcjonowane wspólnie  z  kuratorem wystawy Wojciechem Piotrem  Onakiem.

Joanna Tupalska, dyr. Marketingu Stary Browar –  Przypadające 5 listopada „urodziny” Starego Browaru od kilku lat świętujemy zapraszając osobowości pokrewne idei tego miejsca. Prekursorów, których ambicją i imperatywem jest tworzyć coś, czego dotąd nie było. Kreatorów wytyczających nowe ścieżki, poszukujących nowych rozwiązań. Nasza Galeria na Dziedzińcu stała się miejscem prezentacji progresywnych projektów artystycznych z pogranicza sztuk, w tym mody, którą Stary Browar oddycha na co dzień.  Tej jesieni, wspólnie z kuratorem Wojtkiem Piotrem Onakiem, publiczności naszej galerii przedstawiamy Iris van Herpen. W jej świecie nie ma rzeczy niemożliwych. 

Iris van Herpen

Iris van Herpen postrzega Haute Couture jako język transformacji  i interdyscyplinarny byt wyłaniający się z przestrzeni, w której przeplatają się innowacje oraz rzemiosło. Symbiotyczne relacje występujące w zawiłej sieci natury, niewidzialne siły, które budują wzorce architektoniczne, oraz taniec hybrydowy, konfrontujący ciało i umysł – są  zagadnieniami kształtującymi wizjonerski proces twórczy projektantki.

Przekraczając granice branży, wyzwalając się z poczucia ograniczeń, Van Herpen jest znana z łączenia nowych technologii, takich jak druk 3D lub cięcie laserowe, z delikatnymi pracami ręcznymi Haute Couture, takimi jak haftowanie lub drapowanie. Dzięki przemyślanym kolaboracjom Iris van Herpen dąży do zrównoważonego podejścia, które  realizuje w swoich luksusowych kreacjach. Celebrując kobiecość, Van Herpen uważnie obserwuje   swoją klientelę. Jej kolekcje  inspirowane są  także  muzami takimi jak Cate Blanchett, Tilda Swinton czy Naomi Campbell.

Od stycznia 2011,  Van Herpen regularnie prezentuje swoje  kreacje podczas Paryskiego Tygodnia Haute Couture,  każdorazowo  zaskakując nowatorską   formą  komunikacji swoich awangardowych projektów.  Związana z tańcem,  zainspirowana  baletem klasycznym projektantka rozważa ruch jako metamorficzną siłę, która w połączeniu z modą może rozszerzyć formę ludzkiego ciała – rzeźbiąc niepowtarzalne sylwetki lub odzwierciedlając sposób poruszania się.

 

„Alchemic Couture” 

Wystawa obejmować będzie  wiele lat pracy Iris van Herpen, jej poszukiwania artystyczne i technologiczne, w tym kluczowe kolaboracje, które na przestrzeni lat przyczyniły się do przekształcenia krajobrazu Couture.

Kurator Wojtek Piotr Onak podkreśla, że ​​tytuł wystawy „Alchemic Couture” zgodnie z wizją Iris van Herpen  uwypukla transformacyjną siłę mody.

 

 Na skrzyżowaniu sztuki, mody i nauki

Zainteresowanie Iris van Herpen światem materialnym i niematerialnym skłoniło artystkę do wykorzystania technologii do badania elementów i niewidzialnych sił, które kształtują naszą fizyczną rzeczywistość. Pragnienie projektantki, by rzucić wyzwanie zmieniającej się naturze percepcji człowieka, jest napędzane chęcią zrozumienia tajemnic natury i determinacją by nieustannie je odkrywać.

Dzięki swojemu interdyscyplinarnemu podejściu, współpracując z artystami, architektami i naukowcami, wzbogaca swoją wiedzę, łącząc drukowanie 3D, produkcję cyfrową, procesy chemiczne i elektryczne w tworzeniu kolekcji. Ze względu na swoje głębokie zainteresowanie nowymi technologiami, biologią i sztuką, Iris van Herpen przenosi modę na niezbadane obszary.

Wystawa szczególnie  podkreśla  nieustającą współpracę Iris van Herpen i Philipa Beesleya, która odzwierciedla ich wspólną pasję do konstrukcji architektonicznych, a także ich nieustępliwą eksplorację materii – jej granic i kompozycji.

Projektantka zapowiedziała swój udział w wernisażu, który otworzy tę wyjątkową wystawę w Starym Browarze już 16 października 2020 .

Dodatkowe informacje

Galeria na Dziedzińcu to jedna z najbardziej wyjątkowych przestrzeni wystawienniczych w Polsce, która prezentuje polskiej publiczności czołowe dzieła sztuki w świecie mody. W Galerii prezentowane były wcześniej wystawy poświęcone twórczości m.in. Davida LaChapelle, Björk, Daniela Lismore.

Kurator Wojciech Piotr Onak współpracował wcześniej ze Starym Browarem w czasie kilku edycji Art & Fashion Festival oraz przy projekcie “Björk Digital” i wystawie LaChapelle’a I Daniela Lismore’a.

źródło: Galeria na dziedzińcu, Stary Browar, Poznań

News Image

RYSUNEK TECHNICZNY ODZIEŻY

  • przez Szkoła Forma

Już 5 grudnia rozpoczynamy KURS RYSUNKU TECHNICZNEGO ODZIEŻY – niezbędne narzędzie do współpracy na linii projektant – producent odzieży.

Czy wiecie co to jest rysunek techniczny odzieży i właściwie w jakim celu jest wykonywany?
To rysunek projektu odzieżowego przedstawionego na płasko, uwzględniający wszystkie elementy finalnego modelu z wyszczególnieniem kroju, cięć, stebnowań, detali. Każdy model posiada przynajmniej dwa rysunki tj. przód i tył, a czasami konieczna jest bardziej szczegółowa prezentacja np. ubiór od strony wewnętrznej czy zbliżenie na skomplikowany detal. Rysunek techniczny odzieży tym różni się od rysunku żurnalowego, że skupia się na detalach projektowych, których na rysunku żurnalowym nie przedstawia się z założenia lub ich przedstawienie nie jest istotne dla artystycznej prezentacji samego projektu. Rysunek odzieżowy techniczny ma przede wszystkim cel informacyjny. Przekazuje istotne wymagania dotyczące wykonania modelu odzieżowego osobom z innych działów firmy lub współpracownikom zewnętrznym.  Jeśli chcesz zadbać o to, aby inna osoba, z którą się komunikujesz, wiedziała na 100%, jak ma być wykonany dany model, to zdecydowanie potrzebujesz rysunków technicznych odzieży!

Źródło: murkydesign.pl

News Image

Historia mody – czy wszystko już było?

  • przez Szkoła Forma
  • 19 lipca 2017

Historia, czyli to co się już zdarzyło wydaje się zamkniętym rozdziałem, w którym nic nowego się już nie wydarzy. To w pewnym sensie prawda. Zmienia się jednak to, w jaki sposób tę historię opowiadamy. Pomijając to, że historycy odkrywają nowe, nieznane wcześniej fakty, zmienia się przede wszystkim spojrzenie na to, co było. Każde kolejne pokolenie patrzy bowiem na miniony czas swoimi oczami i ocenia przeszłość według swoich wartości.

To właśnie nasza świadomość wpływa na to, jak interpretujemy przeszłość i jakich aspektów dokładnie w niej szukamy. Z biegiem czasu widzimy też czy coś było epizodem, czy nowym, ważnym zjawiskiem. Czy na przykład jeszcze w latach 50. XX wieku kogoś interesowała historia mody amerykańskiej? Nie. A dziś o tym się pisze i to sięgając daleko głębiej niż do połowy XX wieku. Uświadomienie sobie bowiem jakiegoś zjawiska sprawia, że szukamy jego korzeni, przyczyn i pod tym kątem przeszukujemy dostępne źródła. W ten sposób może ujawnić się nowy, dotychczas ignorowany, lub niedostrzegany wątek historii i w efekcie tego można napisać po raz kolejny historię mody z uwzględnieniem już tego nowego wątku. Bardzo istotne jest obecnie poszerzanie pola widzenie o nie – Zachodnie perspektywy.

Nasze postrzeganie minionych mód zmienia także współczesna moda, to w jaki sposób i kiedy projektanci przywołują przeszłość. Jak zmieniło się na przykład spojrzenie na tiurniurę, w momencie gdy Rei Kawakubo pokazała w 1997 roku kolekcję „Dress meets body, body meets dress” prezentującą różne sposoby deformowania ciała przez ubiory? W jaki sposób zmieniliśmy w ostatnich latach nasz stosunek do rękodzieła, jak zmieniło to nasze postrzeganie przeszłości?

Dlatego do historii mody trzeba nieustannie wracać (podobnie jak robią to projektanci w swojej pracy) i zadawać nowe pytania. Własne pytania. Okaże się wówczas szybko, że choć historia mody jest zamkniętym rozdziałem, to jej odczytywanie przynosi nieustannie coś nowego.

Piotr Szaradowski – Muzealne Mody

Zapraszamy na kurs Historia mody. Jak ją rozumieć i z niej korzystać, który rozpoczyna się już 22 lipca!

News Image

Kim jest konstruktor ?

Konstruktor to osoba, która mocno zakorzeniona jest po stronie świata  produkcyjnego przemysłu odzieżowego. Nie znamy ich nazwisk, ani nie widzimy ich zdjęć w kolorowych czasopismach, jednak bez nich nasze ubrania nie posiadałyby tak dopracowanej formy, jaką mają obecnie. Niewiele osób wie, że zanim rysunek, który jest wykonany prze projektanta trafi do krojczych i szwalni, musi zostać oddany właśnie w ręce konstruktora. Ponieważ, to właśnie konstruktorzy są łącznikiem, między wyobrażaniem i rysunkiem projektanta, a finalnym efektem. Osoby pracujący w tym zawodzie opracowują  konstrukcję i szablony modeli odzieżowych, które mogą być dopasowane na określony wymiar  lub produkowane konfekcyjne (masowo). Dlatego konstruktorzy są bardzo subdyscyplinarni: posiadają pewien zmysł estetyczny, jednocześnie znają się na materiałach i doskonale potrafią ocenić oraz obliczyć wymiary antropometryczne. Osoby pracujący w tym zawodzie, muszą potrafić przekładać kształty ciała na płaskie figury, które potem przechodzą metamorfozę w projekty przestrzenne. Obecnie konstruktorzy pracują w dwojaki sposób, ponieważ konstrukcje i szablony mogą wykonywać na tradycyjnych arkuszach do wykrajania oraz opracowują konstrukcję za pomocą specjalistycznych programów komputerowych typu CAD, CAD 3D. Jednak oprogramowania konstruktorskie nie są w stanie zrobić wszystkiego w pracy tych rzemieślników, ponieważ konstruktorzy budują także przestrzennie bezpośrednio na manekinach, stopniują odzież oraz jej poszczególne elementy. Konstruktor odzieżowy to osoba, której drugie imię to przede wszystkim precyzja, ponieważ Ci modowi rzemieślnicy musza być precyzyjni co do milimetra.