Dziś chcielibyśmy zwrócić Wam uwagę na młodego, japońskiego projektanta, który w swojej pracy bardzo intensywnie korzysta z nowoczesnych technologii, ale łączy z tradycyjnymi formami ubiorów. To urodzony w 1985 roku Yuima Nakazato, absolwent Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii.
W 2016 roku Yuima Nakazato po raz pierwszy zaprezentował swoją twórczość w ramach kalendarza pokazów haute couture. W minionym miesiącu mogliśmy zobaczyć jego najnowszą kolekcję zatytułowaną EVOKE („przywoływać”). W kolekcji tej projektant łączy ze sobą różne dziedziny sztuki i życia. Do pokazu włącza odgłosy wielorybów, które nie tylko słychać w specjalnie skomponowanej do pokazu muzyce, ale również można je zobaczyć! Nakazato tłumaczy bowiem częstotliwości odgłosów tych zwierząt na trójwymiarowy wzór ubiorów dzięki wymyślonej przez siebie technice „biosmockingu”. Te formy ubiorów stają się więc swoistą wizualizacją odgłosów. Projektant połączył je z tradycyjnymi tkaninami i formami zaczerpniętymi między innymi z japońskich ubiorów. Powstała dzięki temu kolekcja niezwykle bogata w faktury i formy. Utrzymanie jej w wąskiej, ale wyszukanej gamie kolorystycznej pomogło zwrócić uwagę właśnie na kształty i zmysłowy charakter form. Całość daje bardzo poetycki efekt połączony z elementami futurystycznymi i zdradza ogromną wrażliwość Japończyka.
Co ciekawe i równie istotne – wykorzystanie nowych materiałów do wykonania tej kolekcji zostało zredukowane do możliwie najniższego poziomu. Aż 30% całej kolekcji to materiał z upcyklingu.
Mamy nadzieję, że sama kolekcja, jak i jej prezentacja, Wam również przypadnie do gustu. Zdjęcia i film znajdziecie na stronie projektanta:
https://www.yuimanakazato.com/collection/couture_aw2021.html
…oraz tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=XFYV6141eGw
Nie ma jednego sposobu projektowania, który sprawdza się zawsze. Wśród projektantów są zarówno rysownicy, jak i krawcy. Nawet tacy, którzy pracują z kolażem (wyklejają) czy z tabletem. Dobrze jest znać różne sposoby pracy. Rozumieć ich słabe i mocne strony, by móc świadomie wybierać między nimi i koncentrować się na najbardziej efektywnych rozwiązaniach.
Dziś chcielibyśmy przedstawić Wam Yves Saint Laurenta, który znany jest przede wszystkim jako świetny rysownik, ale umiał on również pracować z żywą modelką, na której układał tkaninę.
W wejściu w świat jego pracy i zrozumieniu jej pomaga z pewnością wizyta w Muzeum Yves Saint Laurent.
Muzeum to mieści się w dawnej siedzibie domu mody, przy Avenue Marceau 5 w Paryżu. W obecnej, poszerzonej formie, jest ono dostępne dla zwiedzających od końca 2017 roku. Oglądając ekspozycję jednocześnie poznajemy poszczególne pomieszczenia, z których najważniejsze wydaje się wypełnione lustrami studio projektanta. Ściana z luster (widoczna po lewej stronie – zdjęcie powyżej) umożliwiała projektantowi oglądać swoją pracę z dystansu, co pozwalało łatwiej wychwycić pewne drobiazgi i ewentualnie nanieść poprawki. W studiu poza książkami, przeróżnymi drobnymi przedmiotami znajdują się także tkaniny. Większe kupony i małe próbki. Zazwyczaj przeszywano zaprojektowany wzór z cienkiego płótna i dopiero później dobierano właściwe tkaniny i wówczas dokonywano ostatecznych poprawek.
Obecnie (w drugiej połowie 2021) roku prezentowana jest w tym muzeum wystawa koncentrująca się właśnie na wyborze tkanin. Temat główny stanowią wyroby lyońskich tkalni.
Sposób w jaki wybierano tkaniny do poszczególnych projektów dobrze obrazuje poniższy przykład. To suknia wieczorowa z kolekcji na wiosnę – lato 1996. Prototyp powstał w atelier Renée i wybrany do jego stworzenia został drukowany muślin, deseń 2745/ kolor 4 z firmy BUCOL (firma założona została w 1924, swoją nazwę wzięła od nazwisk założycieli Charles Colcombet i Claude Buchet. Ale korzenie sięgają końca XVIII wieku).
Widzimy „czysty” rysunek z dopiętą, wybraną próbką tkaniny, następnie zamówienie na wybrany kupon. I na koniec gotową suknię na wybiegu. Oczywiście klientka może wybrać do tego modelu sukni inny deseń czy kolor tkaniny. To część przywilejów klientek haute couture.
My zaś, dzięki takiemu muzeum, mamy szansę podejrzeć ten krawiecki świat.
Awangardowe kreacje Iris van Herpen, już w październiku zagoszczą w Galerii na Dziedzińcu w Starym Browarze w Poznaniu. Wystawa zatytułowana „Alchemic Couture” przybliżać będzie wizjonerski interdyscyplinarny proces twórczy projektantki, w którym przeplatają się innowacje i rzemiosło.
Stary Browar w Poznaniu, słynie z organizacji wyjątkowych wystaw związanych ze światową sztuką, modą i designem ostatniej dekady. Inicjuje kulturowy dyskurs i namawia publiczność do podjęcia dialogu z artystami, których gości. Tej jesieni, zlokalizowana w samym sercu Starego Browaru Galeria na Dziedzińcu – zaprasza do odkrywania świata Haute Couture w jego najbardziej wielowymiarowym wydaniu. 16 października holenderska projektantka Iris van Herpen, uznawana za jedną z najbardziej konceptualnych artystek w świecie mody, zaprezentuje swoje kreacje w ramach autorskiej wystawy „Alchemic Couture”. Publiczność będzie mogła zagłębić się w świat projektantki i podziwiać jej luksusowe dzieła, starannie wyselekcjonowane wspólnie z kuratorem wystawy Wojciechem Piotrem Onakiem.
Joanna Tupalska, dyr. Marketingu Stary Browar – Przypadające 5 listopada „urodziny” Starego Browaru od kilku lat świętujemy zapraszając osobowości pokrewne idei tego miejsca. Prekursorów, których ambicją i imperatywem jest tworzyć coś, czego dotąd nie było. Kreatorów wytyczających nowe ścieżki, poszukujących nowych rozwiązań. Nasza Galeria na Dziedzińcu stała się miejscem prezentacji progresywnych projektów artystycznych z pogranicza sztuk, w tym mody, którą Stary Browar oddycha na co dzień. Tej jesieni, wspólnie z kuratorem Wojtkiem Piotrem Onakiem, publiczności naszej galerii przedstawiamy Iris van Herpen. W jej świecie nie ma rzeczy niemożliwych.
Iris van Herpen
Iris van Herpen postrzega Haute Couture jako język transformacji i interdyscyplinarny byt wyłaniający się z przestrzeni, w której przeplatają się innowacje oraz rzemiosło. Symbiotyczne relacje występujące w zawiłej sieci natury, niewidzialne siły, które budują wzorce architektoniczne, oraz taniec hybrydowy, konfrontujący ciało i umysł – są zagadnieniami kształtującymi wizjonerski proces twórczy projektantki.
Przekraczając granice branży, wyzwalając się z poczucia ograniczeń, Van Herpen jest znana z łączenia nowych technologii, takich jak druk 3D lub cięcie laserowe, z delikatnymi pracami ręcznymi Haute Couture, takimi jak haftowanie lub drapowanie. Dzięki przemyślanym kolaboracjom Iris van Herpen dąży do zrównoważonego podejścia, które realizuje w swoich luksusowych kreacjach. Celebrując kobiecość, Van Herpen uważnie obserwuje swoją klientelę. Jej kolekcje inspirowane są także muzami takimi jak Cate Blanchett, Tilda Swinton czy Naomi Campbell.
Od stycznia 2011, Van Herpen regularnie prezentuje swoje kreacje podczas Paryskiego Tygodnia Haute Couture, każdorazowo zaskakując nowatorską formą komunikacji swoich awangardowych projektów. Związana z tańcem, zainspirowana baletem klasycznym projektantka rozważa ruch jako metamorficzną siłę, która w połączeniu z modą może rozszerzyć formę ludzkiego ciała – rzeźbiąc niepowtarzalne sylwetki lub odzwierciedlając sposób poruszania się.
„Alchemic Couture”
Wystawa obejmować będzie wiele lat pracy Iris van Herpen, jej poszukiwania artystyczne i technologiczne, w tym kluczowe kolaboracje, które na przestrzeni lat przyczyniły się do przekształcenia krajobrazu Couture.
Kurator Wojtek Piotr Onak podkreśla, że tytuł wystawy „Alchemic Couture” zgodnie z wizją Iris van Herpen uwypukla transformacyjną siłę mody.
Na skrzyżowaniu sztuki, mody i nauki
Zainteresowanie Iris van Herpen światem materialnym i niematerialnym skłoniło artystkę do wykorzystania technologii do badania elementów i niewidzialnych sił, które kształtują naszą fizyczną rzeczywistość. Pragnienie projektantki, by rzucić wyzwanie zmieniającej się naturze percepcji człowieka, jest napędzane chęcią zrozumienia tajemnic natury i determinacją by nieustannie je odkrywać.
Dzięki swojemu interdyscyplinarnemu podejściu, współpracując z artystami, architektami i naukowcami, wzbogaca swoją wiedzę, łącząc drukowanie 3D, produkcję cyfrową, procesy chemiczne i elektryczne w tworzeniu kolekcji. Ze względu na swoje głębokie zainteresowanie nowymi technologiami, biologią i sztuką, Iris van Herpen przenosi modę na niezbadane obszary.
Wystawa szczególnie podkreśla nieustającą współpracę Iris van Herpen i Philipa Beesleya, która odzwierciedla ich wspólną pasję do konstrukcji architektonicznych, a także ich nieustępliwą eksplorację materii – jej granic i kompozycji.
Projektantka zapowiedziała swój udział w wernisażu, który otworzy tę wyjątkową wystawę w Starym Browarze już 16 października 2020 .
Dodatkowe informacje
Galeria na Dziedzińcu to jedna z najbardziej wyjątkowych przestrzeni wystawienniczych w Polsce, która prezentuje polskiej publiczności czołowe dzieła sztuki w świecie mody. W Galerii prezentowane były wcześniej wystawy poświęcone twórczości m.in. Davida LaChapelle, Björk, Daniela Lismore.
Kurator Wojciech Piotr Onak współpracował wcześniej ze Starym Browarem w czasie kilku edycji Art & Fashion Festival oraz przy projekcie “Björk Digital” i wystawie LaChapelle’a I Daniela Lismore’a.
źródło: Galeria na dziedzińcu, Stary Browar, Poznań
Już 5 grudnia rozpoczynamy KURS RYSUNKU TECHNICZNEGO ODZIEŻY – niezbędne narzędzie do współpracy na linii projektant – producent odzieży.
Czy wiecie co to jest rysunek techniczny odzieży i właściwie w jakim celu jest wykonywany?
To rysunek projektu odzieżowego przedstawionego na płasko, uwzględniający wszystkie elementy finalnego modelu z wyszczególnieniem kroju, cięć, stebnowań, detali. Każdy model posiada przynajmniej dwa rysunki tj. przód i tył, a czasami konieczna jest bardziej szczegółowa prezentacja np. ubiór od strony wewnętrznej czy zbliżenie na skomplikowany detal. Rysunek techniczny odzieży tym różni się od rysunku żurnalowego, że skupia się na detalach projektowych, których na rysunku żurnalowym nie przedstawia się z założenia lub ich przedstawienie nie jest istotne dla artystycznej prezentacji samego projektu. Rysunek odzieżowy techniczny ma przede wszystkim cel informacyjny. Przekazuje istotne wymagania dotyczące wykonania modelu odzieżowego osobom z innych działów firmy lub współpracownikom zewnętrznym. Jeśli chcesz zadbać o to, aby inna osoba, z którą się komunikujesz, wiedziała na 100%, jak ma być wykonany dany model, to zdecydowanie potrzebujesz rysunków technicznych odzieży!
Źródło: murkydesign.pl